Stærk kundeidentificering

Fra 14. september 2019 trådte ændringer i betalingstjenesteloven i kraft, som indebærer højere sikkerhedskrav ved visse typer af betalinger i EU. Dette sker primært for at formindske risikoen for bedrageri og kan påvirke hvordan du som kunde gør dine betalinger, eftersom det i mange tilfælde kræves at betalingen sker med en såkaldt stærk kundeidentificering, for eksempel NemID.

Fra november 2020 er det ikke længere muligt at godkende dine online køb med en sms-kode. Fremover vil det kun være muligt, at godkende dit køb med dit NemID. Har du ikke har NemID, kan du downloade app i App Store eller Google Play. Læs mere om NemID her.

Hvad er stærk kundeidentificering?

Når EnterCard får en betalingstransaktion, er det vigtigt at vide hvem der foretager transaktionen. Denne kontrol sker gennem identificering, som bekræfter at købet er gjort af dig. Stærk kundeidentificering er når flere komponenter (noget du kan, noget du er, noget du ejer) anvendes uafhængigt af hinanden, hvilket skaber en ekstra sikkerhed mod uautoriserede transaktioner.

Et konkret eksempel på en sådan identificering er signering med NemID. Et godt råd er at hente NemID-appen ned på din smartphone, så har du hurtig adgang til identificering.

Hvilke betalinger omfatter kravet om stærk kundeidentificering?

  • Online betalinger på internettet i EU
  • Betaling i en butik i EU
  • Betaling i EU med mobile enheder (så som MobilePay, Apple Pay, Samsung Pay og Google Pay med mere)

De vigtige forandringer:

  • Når du vil handle i en butik eller online, kan du fremover komme ud for, at du behøver at gøre yderligere verificering af, at du er dig, som fx NemID på mobilen.
  • Når du vil betale med kort i butik, kan du frem over taste din PIN-kode oftere. Hvis du ikke kan huske din PIN-kode, kan du finde den i Netbank og App.
  • Hvis en butik (gælder både en fysisk og onlinebutik) ikke følger de nye regler, kan en betaling blive nægtet.

Hvad behøver du at gøre:

  • Vær sikker på, at du kan din PIN-kode til kortet.
  • Hvis du handler online, så sørg for at du har tilgang til NemID.

Hvad indebærer det her for mig:

  • Den største forandring vil være ved online køb, ved registrering af dine kortoplysninger på hjemmesider, i apps med mere, hvor det ikke længere er muligt kun at indtaste dine kortoplysninger, uden at du behøver at gøre yderligere verificering af, at du er dig.
  • Du kan oftere blive bedt om at taste din PIN-kode ved betaling i butikkernes terminaler.
  • Du vil stadig kunne betale med kontaktløs funktion med dit kort i butikkernes terminaler, men kan oftere blive bedt om at taste din PIN-kode.

Vær opmærksom på følgende:

  • Sørg for, at du altid har de aktuelle kontaktinformationer på dig, såsom telefonnummer og e-mailadresse.
  • Præcis som tidligere gælder det om at holde øje med bedrageriforsøg. Afslå hvis andre beder dig logge ind i Netbank og beder dig anvende NemID.
  • Udlån aldrig dit kort ud og oplys aldrig dine kortinformationer til andre, for eksempel PIN-kode, kortnummer eller CVC-kode. Dette gælder uanset hvor troværdig du mener personen er. Kontakt altid EnterCard, hvis du er usikker.

Online betalinger i EU

Når EnterCards betalingskort anvendes til internethandel validerer EnterCard kundens identitet med verificeringsløsningen 3D Secure, enten ved hjælp af NemID eller en engangskode på SMS.

Ifølge det nye lovkrav har EnterCard i visse tilfælde ret til at gøre undtagelser fra kravet om stærk kundeautentifikation, blandt andet ved køb for mindre beløb og ved tilbagevendende handler (f.eks. betaling af abonnementstjenester som Spotify og Netflix).

EnterCards mulighed for at foretage verificering i 3D Secure kræver, at den pågældende netbutik også er tilkoblet 3D Secure. I løbet af 2020 kan EnterCard fortsat acceptere køb ved forhandlere, som ikke er tilkoblet 3D Secure, men efter d. 31. december 2020 skal EnterCard ifølge det nye lovkrav afvise alle køb hos forhandlere i EU/EØS, som ikke er tilkoblet 3D Secure.