Ofte stillede spørgsmål

Har du spørgsmål angående dit kreditkort, kan du her finde svarene på de mest almindelige spørgsmål om vores produkter.

Mistet kort

Hvad gør jeg, hvis jeg mister mit kort?

Hvis du mister dit kort, skal du spærre det med det samme. Uanset om det er bortkommet eller stjålet. Du kan få spærret dit kort 24 timer i døgnet ved at ringe til kundeservice. Ringer du udenfor vores åbningstid, kan du via telefonsystemet taste dig igennem til vores ”spær-kortet-tjeneste”. Når dit kort er spærret, bliver der automatisk sendt et nyt kort til dig med samme PIN-kode.

Hvad er et kreditkort?

Hvordan fungerer mit kreditkort?

Entercard Danmark udsteder MasterCard og forbrugslån. MasterCard er et af verdens mest udbredte kreditkort og kan bruges mere end 25 millioner steder over hele verden og til sikker handel på internettet. Når du handler med kreditkort, låner du penge til dit køb. I første omgang betaler du ikke renter af dit køb. Du har minimum 22 dage og op til 52 dage, inden købet begynder at “koste” dig renter. Antallet af dage afhænger af, hvornår på måneder du foretaget købet og hvornår du har betalingsdato.

Hvordan bruger jeg mit kreditkort?

Du kan bruge dit kreditkort til at betale med i alle forretninger, der accepterer MasterCard. Dette gælder i butikker og på internettet. Du kan selvfølgelig også bruge kortet til at hæve kontanter i hæveautomater i både Danmark og udlandet. I butikker og hæveautomater bruger du kortet med en PIN-kode, som du kender det fra dit Dankort. På internettet bruger du kortoplysninger som kortnummer og udløbsdato. Det vil typisk ske i samspil med MasterCard® SecureCodeTM, der fungerer som en ekstra sikkerhed til handel på internettet.

Ansøgning

Hvordan får jeg et kreditkort?

Du kan ansøge om at få et kreditkort på flere måder:

  • Du kan ansøge på internettet eller ved at kontakte kundeservice. Vi behandler din ansøgning hurtigst muligt. Når du får besked om, at din ansøgning er godkendt, skal du identificere dig med dit MitID. Derefter kan du vælge din egen PIN-kode til kortet.
  • Eller du kan ansøge ved at sende os en kopi af dit gyldige danske pas eller kørekort. Derefter modtager du dit kort med posten. Nogle dage efter får du PIN-koden tilsendt. Du kan selv vælge din PIN-kode eller få en, der er tilfældigt sammensat. Så snart du modtager PIN-koden, kan du tage dit nye kreditkort i brug.

PIN-kode

Hvordan får jeg min PIN-kode?

Du får PIN-koden tilsendt med posten et par dage efter, du har modtaget dit kort. Det er vigtigt, at du ikke opbevarer PIN-koden sammen med kortet.

Kan jeg ændre min PIN-kode?

Ja, du kan vælge din egen PIN-kode i Netbank under ’Se PIN-kode’. Du skal være opmærksom på, at du får et nyt kort, hvis du vælger en ny kode.

Jeg har glemt min PIN-kode

Hvis du glemmer din PIN-kode, kan du altid se den i netbanken under ’Ændre PIN-kode’ tjenesten. Her logger du på med dit MitID, hvilket er din garanti for en sikker adgang. Du kan også kontakte kundeservice, der kan sende PIN-koden så du modtager den indenfor 5 hverdage med posten.

Apple Pay

Hvad er Apple Pay?

Apple Pay er en digital pengepung som du kan anvende til køb online, i apps og i fysiske butikker.

Hvordan tilføjer jeg et kort til Apple Pay?

Du kan enten tilføje dit kort via Wallet-appen på din iPhone eller i re:member-appen.

Du kommer til at skulle verificere dig med en SMS-kode, så det er vigtigt at vi har dit korrekte telefonnummer. Det kan du tilføje i produkt-appen eller under Mine sider.

Sådan gør du via Apple Wallet-appen:
Åbn Wallet-appen på din iPhone, klik på + tegnet øverst til højre og følg instruktionerne. Accepter vilkårene og kontroller derefter kortet i henhold til instruktionerne. Så er du klar!

Sådan gør du via produkt-appen:
Opdater til den nyeste version af appen.
Klik på “Føj til Apple Wallet”. Følg instruktionerne. Accepter vilkårene og kontroller derefter kortet i henhold til instruktionerne. Klar til brug!

Du kan også ringe til kundeservice, så hjælper vi dig.

Hvordan betaler jeg med Apple Pay?

Først skal du sikre at din Apple-enhed er kompatibel med Apple Pay. Hvis du er i tvivl, kan du læse mere her.

Vælg en af de følgende metoder afhængig af din Apple-enhed:

I forretninger

iPhone med FaceID: Dobbeltklik hurtigt på knappen i højre side af telefonen, og hold den foran dit ansigt. Når du er verificeret med FaceID, kan du placere telefonen mod betalingsterminalen.

iPhone med TouchID: Hold din iPhone mod den kontaktløse kortterminal med fingeren på “Touch ID”.
Apple Watch: Dobbeltklik på siden af uret og hold skærmen tæt på betalingsterminalen. Når du føler at uret vibrerer, er betalingen gennemført.
Når betalingen er gennemført, bliver den “godkendt” på skærmen.

I apps og online med iPhone og iPad

Vælg Apple Pay som betalingsmetode, og placer fingeren på “Touch ID”.

Med Mac

Vælg Apple Pay og gennemfør købet med din iPhone eller Apple Watch.

Kan jeg handle sikkert med Apple Pay?

Ja, dine kortoplysninger lagres ikke på din enhed eller på en Apple-server, og deles ikke med tredjeparter. Apple Pay anvender et nummer der gælder specifikt for din enhed og en unik kode for hver transaktion. Hver transaktion skal godkendes med dit FaceID eller Touch ID.

Hvor kan jeg bruge Apple Pay?

Du kan bruge Apple Pay alle steder der modtager kontaktløs betaling. Du kan også bruge Apple Pay i apps og online hvis butikken har en betalingsaftale med Apple Pay. Hold øje med ”Betal med Apple Pay” eller ”Brug Apple Pay”.

På hvilke enheder kan jeg bruge Apple Pay?

Du kan anvende disse Apple-enheter.

Hvis jeg har tilføjet flere kort til Apple Pay, hvilket kort kommer jeg så til at bruge?

Hvis du har lagt flere kort i Apple Pay, vil det først tilføjede kort, være dit forvalgte betalingskort.

Det kan du ændre sådan her:

Åbn Wallet-appen på din telefon. Tryk og hold fingeren på det kort, du vil vælge som det forvalgte, og træk det fremad.

Du kan også ændre forvalgt kort “Indstillinger”> “Wallet and Apple Pay” > under “Transaktionsforvalg” tilføj “Forvalgt kort”.

For at ændre forvalgt kort i Apple Watch, åbn Apple Watch-appen på den tilsluttede telefon. Tryk på “Watch”> “Wallet and Apple Pay”> “Standard card” og vælg et nyt kort.

Hvis jeg har tilføjet flere kort, hvordan vælger jeg hvilket kort jeg vil betale med?

Du kan vælge kort ved, at trykke på det kort du vil betale med i transaktionsøjeblikket. Dit forvalgte kort ligger altid øverst i din Wallet-app. Du kan ændre forvalgt kort, se ovenstående.

Hvad er beløbsgrænsen når jeg betaler med Apple Pay?

Beløbsgrænsen for køb med Apple Pay er det samme som for dit kort. Beløbsgrænsen for kontaktløse betalinger på kortet gælder ikke for Appe Pay, hvis du identificerer dig med FaceID eller TouchID.

Jeg har mistet min telefon - hvordan spærrer jeg Apple Pay?

Hvis du mister din Apple-enhed skal du ringa och spærre dit kort.

DK:
PLUSGULDKORT
(+45) 33 42 37 10
RE:MEMBER
(+45) 33 42 37 20

Du kan også spærre din mobiltelefon via “Find my iPhone”. Marker enheden som ”bortkommet”. Herefter kan der ikke betales med Apple Pay på enheden.

Hvis jeg spærrer mit kort, bliver det så også automatisk spærret for Apple Pay?

Ja, hvis du spærrer dit kort bliver det også spærret i Apple Pay.
For at spærre kortet i Apple Pay ring:

DK:
PLUSGULDKORT
(+45) 33 42 37 10
RE:MEMBER
(+45) 33 42 37 20

Koster det noget at bruge Apple Pay?

Nej, det er gratis at bruge Apple Pay.

Kan jeg se om en transaktion er gennemført med Apple Pay eller med det fysiske kort?

Nej, i transaktionsoversigten på månedsfakturaen, på Mine sider eller i appen kommer det til at se ud som en almindelig korttransaktion. Men i Wallet-appen kan du se en oversigt over de 10 seneste transaktioner med Apple Pay.

Behøver jeg at have adgang til internettet når jeg betaler med Apple Pay i en butik?

Nej.

Jeg har fået et erstatningskort, hvad skal jeg gøre?

När du får et nyt kort som erstatter et andet kort, for eksempel ved udløbsdato, vil det nye kort blive tilføjet Apple Pay uden at du behøver foretage dig noget. Har du derimod spærret dit kort og fået et nyt, skal du selv fjerne det gamle kort og tilføje det nye kort i Apple Wallet-appen.

Kan jeg tilføje ekstrakort?

Ja, tilføj det på samme måde som hovedkortet.

Hvordan fjerner jeg Apple Pay?

Sådan fjerner du et kort på din iphone:

  • tryk på kortet i Apple Wallet
  • tryk sådan på de tre prikker i øverste højre hjørne
  • scroll derefter ned og tryk på ”Fjern dette kort”.

Du kan også fjerne kortet i ”Indstillinger” og “Wallet og Apple Pay”.

Apple Pay Support:

Hvis du har problemer med at tilføje dit kort eller har spørgsmål vedrørende din aktiveringskode kan du ringe til Kundeservice. Hvis du har problemer med din mobiltelefon eller Apple-enhed, eller har andre spørgsmål vedrørende Apple eller Apple Pay, skal du henvende dig til Apple.

Google Pay

Hvad er Google Pay?

Google Pay er en mobil betalingsløsning til digitale betalinger med udvalgte telefoner og smartwatch, der fungerer både i butikken, på nettet og i Apps hvor du ser et af disse symboler:  

Hvilke mobiler og andre enheder kan bruges med Google Pay?

Klik her for at se, om din telefon kan bruges til at betale med Google Pay.  

Google Pay fungerer ikke med iOS.

På din enhed: 

Sørg for, at du har den seneste version af appen.

  1. Åbn din produkt app, og klik på dit kort.
  2. Tryk på “Wallet” og derefter “Tilføj til Wallet”.
  3. Følg instruktionerne.

Hvordan konfigurer jeg mit kort til Google Pay?

På din telefon 

  1. Download Google Wallet-appen   fra Google Play. 
  2. Åbn Google Wallet-appen, tryk på Føj til Wallet og scan dit kort eller skriv dine kortoplysninger ind manuelt. 
  3. Følg instruktionerne på skærmen og verificer dit kort. 

På dit smartwatch 

  1. Åbn Google Pay-appen på dit ur. 
  2. Tryk på Kom godt i gang. 
  3. Aktiver skærmlåsen, hvis du ikke allerede har gjort det. 
  4. Følg vejledningen på din telefon (OBS! Dette tilføjer kun kortet til Google Wallet-appen på dit ur). 

Hvordan kan jeg bruge Google Pay?

Betal i en butik 

Væk telefonen, og lås den op. Hold bagsiden af din telefon op mod betalingsterminalens symbol for kontaktløs betaling. Når du har betalt, vises der et blåt flueben på skærmen. 

Hvis der ikke er noget flueben på din skærm tjek, at din telefons NFC-funktion er aktiveret. Dette kan tjekkes i telefonens indstillinger.  

For at betale med dit smartwatch skal du åbne Google Pay-appen og holde dit ur over betalingsterminalens symbol for kontaktløs betaling, indtil du hører en lyd eller mærker vibration fra dit ur. 

På nettet  

Du kan betale med Google Pay online hvor du kan se Google Pay-symbolet: 

 

Klik på Google Pay-knappen når du skal betale og følg derefter instruktionerne. 

 

Er Google Pay sikkert?

Ja. Når du tilføjer dit betalingskort gemmer Google Wallet-appen ikke det fysiske nummer på dit kort, men giver det et unikt virtuelt kontonummer.  

Når du betaler, deler Google Pay det virtuelle kontonummer, der er tildelt dit kort med butikken. Dit fysiske kortnummer deles ikke med butikken.  

Hvilke kort kan jeg tilføje til Google Pay?

Du kan tilføje dit re:member kort til Google Pay.  

Hvor kan jeg bruge Google Pay?

Du kan bruge Google Pay alle steder hvor du ser et af disse symboler:  

Du kan også bruge Google Pay i apps og webshops, hvis de har en betalingsaftale med Google Pay. Hold udkig efter knappen ”Betal med Google Pay” eller ”Anvend Google Pay”. 

Kan jeg tilføje det samme kort til mere end én enhed der bruger Google Pay?

Ja, det kan du. 

Kan jeg have foretrukne standard betalingskort?

Ja.

Hvordan administrerer jeg hvilket kort der er standard?

Se hvilket kort der bruges som standardkort: 

Du vælger selv, hvilket kort der bruges som standard kort. Dette kort vises altid øverst på Google Pay-startskærmen med yderligere betalingsmuligheder og betalingskort nedenunder. 

Sådan ændres standardkort: 

  1. Åbn Google Pay-appen på din telefon
  2. Tryk på dit profilbillede øverst til højre og derefter på Wallet.
  3. Stryg til venstre eller højre til det kort, du vil bruge.
  4. Tryk på det kort, du vil bruge som din standard kontaktløse betalingsmetode.
  5. Tryk på ”Indstil som standard kontaktløs”.

Hvad er beløbsgrænsen når jeg betaler med Google Pay?

Beløbsgrænserne for køb, når du betaler med Google Pay, er de samme som for dit kort. Beløbsgrænsen for kontaktløse betalinger på kortet gælder ikke for Google Pay.  

Jeg har mistet min telefon – hvordan blokerer jeg Google Pay?

Hvis telefonen bliver væk eller stjålet, kan du finde, låse eller slette den med “Find min enhed”. Læs mere her. 

Hvis du har mistanke om, at nogen har stjålet din telefon eller fået fat i din telefon, er det vigtigt, at du spærrer dit kort i Google Wallet, fordi personen muligvis kan bruge dit kort via Google Pay. 

Hvis du kun vil spærre dit kort i Google Pay, skal du ringe til: 

(+45) 33 42 37 20 

 Da Google Pay ikke gemmer dine kortoplysninger på din enhed, kan en person, der finder eller stjæler din enhed, ikke få adgang til oplysningerne fra enheden, selvom den er låst op. 

Ring for at spærre dit fysiske kort: 

(+45) 33 42 37 20 

Hvis jeg spærrer mit kort, bliver det så også automatisk spærret i Google Pay?

Ja, hvis du spærrer dit kort, bliver det også spærret i Google Pay.  

Ring for at spærre dit fysiske kort og på alle digitale enheder: 

(+45) 33 42 37 20 

Koster det noget at bruge Google Pay?

Nej, det er gratis at bruge Google Pay. 

Kan jeg se om en transaktion er foretaget med Google Pay eller med mit fysiske kort?

Du vil kunne se de seneste 10 transaktioner du har foretaget de sidste 30 dage med Google Pay i Google Pay-appen. Men på din transaktionsliste på dit kontoudtog, vil du ikke i appen og i netbanken kunne se, om transaktionen er lavet med Google Pay eller ej. 

Behøver jeg adgang til internettet, når jeg betaler med Google Pay i en forretning?

Nej.

Jag har fået et nyt kort, behøver jeg at tilføje det til Google Pay igen?

Hvis du har fået et nyt automatisk erstatningskort, fordi det gamle er udløbet, behøver du ikke gøre noget. Kortet opdateres automatisk i Google Pay.  

Hvis du har fået nyt kort, fordi det gamle er spærret eller erstattet af andre årsager, skal du selv fjerne det gamle kort og tilføje det nye kort i Google Pay.  

Kan jeg tilføje ekstrakort?

Ja, det kan tilføjes på samme måde som hovedkortet.  

Du kan højst tilføje ti betalingskort. 

Hvordan fjerner jeg et kort i Google Pay?

Hvis du ikke længere vil have dit kort i Google Wallet, kan du fjerne det.  

  1. Åbn Google Wallet-appen 
  2. Find det betalingskort du vil fjerne
    Hvis det ikke er det første kort, swiper du til venstre, til du finder det.  
  3. Tryk på kortet
  4. Tryk på ”Mere” (de tre prikker) og derefter ”Fjern betalingskort”

Google Pay Support

Hvis du har nogle spørgsmål kan du kontakte Kundeservice. 

Hvis du har problemer med din mobiltelefon eller enhed, eller har andre spørgsmål vedrørende Google, Google Pay eller Google Wallet kontakt Google 

Faktura og indbetaling

Hvordan betaler jeg for mit forbrug?

Vi sender en gang om måneden en opkrævning for dit forbrug på kreditkortet. Vi aftaler et fast minimumsbeløb, men derudover bestemmer du selv, hvor meget du vil betale. Betaler du det fulde beløb, koster det 0 kr. i rente. Du kan også vælge at betale en andel af beløbet. Så vil du skulle betale renter af det beløb, du overfører til den efterfølgende måned.

Du behøver ikke følge en fast betalingsplan, og kan beslutte dig for hvor meget eller lidt du vil betale hver måned. Du bestemmer naturligvis selv, om du ønsker at betale med indbetalingskort eller tilmelde din regning til Betalingsservice.

Hvordan kan jeg følge mit forbrug?

Du har flere forskellige muligheder for at følge dit forbrug på vores kreditkort. Du kan logge på Netbank med dit MitID, som du kender det fra din bank. I netbanken kan du se dine regninger og overførsler. Desuden kan du søge om kreditforhøjelse eller skrive til vores kundeservice over en sikker, krypteret forbindelse.

Du kan også ringe til os i tidsrummet 9:00 til 16:00 på alle hverdage og tale med en af vores medarbejdere. De kan give dig detaljerede oplysninger om forbruget på dit kort.

Sikkerhed

Hvor sikkert er et kreditkort?

Kreditkort er en af de sikreste betalingsformer, både i forretninger og på internettet. Hvis dine kortoplysninger falder i de forkerte hænder og bliver misbrugt, går det ikke ud over dig. Du skal blot gøre os opmærksom på problemet og Entercard bærer tabet. Det samme gælder hvis:

  • du ikke får en vare eller tjeneste du har betalt for fx på internettet
  • hvis firmaet du har handlet med går konkurs.

Med et kreditkort fra Entercard kan du handle sikkert på internettet uden at afsløre kortoplysningerne knyttet til din bankkonto. Desuden er Entercard Danmark understøttet af systemet MasterCard® SecureCodeTM, der gør handel på internettet endnu sikrere.

Hvem kan få oplysninger om mit kort eller forbrugslån?

Kun du kan få oplysninger om dit kort, medmindre du vælger at give en skriftlig fuldmagt til en anden – for eksempel din ægtefælle eller bankrådgiver. Den eneste undtagelse er, at vi automatisk oplyser dine renteudgifter til Skat sammen med det udestående beløb på kortet den 31. december hvert år. Disse oplysninger kan du se på selvangivelsen i din skattemappe på skat.dk. På den måde er du sikker på altid at få det korrekte skattefradrag for eventuelle renter du har betalt i det forgangne år.

Indsigelse

Hvad er tidsfristen for at gøre indsigelse?

Det er vigtigt at reagere hurtigst muligt, hvis man ønsker at gøre indsigelse vedrørende transaktioner på kortet.

Tilbageføring forudsætter, at kortholder fremsætter kravet om tilbageføring så snart kortholder er blevet eller burde være blevet bekendt med forholdet.

Hvad gør jeg, hvis jeg har købt noget, men ønsker at gøre indsigelse?

Du skal altid kontakte sælgeren først for at give ham mulighed for evt. at erstatte den vare, du har bestilt eller korrigere/tilbageføre beløbet. Som oftest går dette hurtigere. Det er også et krav for at vi kan hjælpe dig videre hvis ikke sagen bliver løst.

Hvis ikke du kan løse sagen sammen med sælger, kan du følge indsigelsesprocessen.

Hvad gør jeg, når det samme sted hæver et beløb hver måned?

Hvis et sted trækker et beløb fra kortet hver måned, er der ofte tale om et abonnement, som er blevet oprettet i købsøjeblikket. Det er vigtigt at læse de betingelser man accepterer ved køb på nettet. Ønsker du ikke at fortsætte abonnementet, skal det opsiges. Tjek den mail du fik i forbindelse med den første hævning, eller søg efter sælgeren på nettet og kontakt dem for at opsige abonnementet.

Hvis beløbet fortsat bliver hævet, efter at du har opsagt abonnementet, kan vi hjælpe dig med at gøre indsigelse.

Flere spørgsmål?

Hvordan kan jeg kontakte jer?

Hvis du har spørgsmål til et eksisterende kort eller ønsker information før du søger om et kort, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice. Hvis det haster eller dit spørgsmål er kompliceret, anbefaler vi at du ringer til os, da dette giver os mulighed for at give dig den bedste service. Hvis du ikke har mulighed for at ringe indenfor vores åbningstid, er du velkommen til at skrive til os via vores kontaktformular eller gennem netbanken.