Ofte stillede spørgsmål

Har du spørgsmål angående dit kreditkort, kan du her finde svarene på de mest almindelige spørgsmål om vores produkter.

Mistet kort

Hvad gør jeg, hvis jeg mister mit kort?

Hvis du mister dit kort, skal du spærre det med det samme. Uanset om det er bortkommet eller stjålet. Du kan få spærret dit kort 24 timer i døgnet ved at ringe til kundeservice. Ringer du udenfor vores åbningstid, kan du via telefonsystemet taste dig igennem til vores ”spær-kortet-tjeneste”. Når dit kort er spærret, bliver der automatisk sendt et nyt kort til dig med samme PIN-kode.

Hvad er et kreditkort?

Hvordan fungerer mit kreditkort?

EnterCard Danmark udsteder MasterCard og forbrugslån. MasterCard er et af verdens mest udbredte kreditkort og kan bruges mere end 25 millioner steder over hele verden og til sikker handel på internettet. Når du handler med kreditkort, låner du penge til dit køb. I første omgang betaler du ikke renter af dit køb. Du har minimum 22 dage og op til 52 dage, inden købet begynder at “koste” dig renter. Antallet af dage afhænger af, hvornår på måneder du foretaget købet og hvornår du har betalingsdato.

Hvordan bruger jeg mit kreditkort?

Du kan bruge dit kreditkort til at betale med i alle forretninger, der accepterer MasterCard – både i butikker og på internettet. Du kan selvfølgelig også bruge kortet til at hæve kontanter i hæveautomater i både Danmark og udlandet. I butikker og hæveautomater bruger du kortet med en PIN-kode, som du kender det fra dit Dankort. På internettet bruger du kortoplysninger som kortnummer og udløbsdato. Det vil typisk ske i samspil med MasterCard® SecureCodeTM, der fungerer som en ekstra sikkerhed til handel på internettet.

Ansøgning

Hvordan får jeg et kreditkort?

Du kan ansøge om at få et kreditkort på flere måder:

  • Du kan ansøge på internettet eller ved at kontakte kundeservice. Vi behandler din ansøgning hurtigst muligt. Når du får besked om, at din ansøgning er godkendt, skal du identificere dig med dit NemID. Derefter kan du vælge din egen PIN-kode til kortet.
  • Eller du kan ansøge ved at sende os en kopi af dit gyldige danske pas eller kørekort. Derefter modtager du dit kort med posten. Nogle dage efter får du PIN-koden tilsendt. Du kan selv vælge din PIN-kode eller få en, der er tilfældigt sammensat. Så snart du modtager PIN-koden, kan du tage dit nye kreditkort i brug.

PIN-kode

Hvordan får jeg min PIN-kode?

Du får PIN-koden tilsendt med posten et par dage efter, du har modtaget dit kort. Det er vigtigt, at du ikke opbevarer PIN-koden sammen med kortet.

Kan jeg ændre min PIN-kode?

Ja, du kan vælge din egen PIN-kode i Netbank under ’Se PIN-kode’. Du skal være opmærksom på, at du får et nyt kort, hvis du vælger en ny kode.

Jeg har glemt min PIN-kode

Hvis du glemmer din PIN-kode, kan du altid se den i netbanken under ’Ændre PIN-kode’ tjenesten. Her logger du på med dit NemID, hvilket er din garanti for en sikker adgang. Du kan også kontakte kundeservice, der kan sende PIN-koden så du modtager den indenfor 5 hverdage med posten.

Faktura og indbetaling

Hvordan betaler jeg for mit forbrug?

Vi sender en gang om måneden en opkrævning for dit forbrug på kreditkortet. Vi aftaler et fast minimumsbeløb, men derudover bestemmer du selv, hvor meget du vil betale. Betaler du det fulde beløb, koster det 0 kr. i rente. Du kan også vælge at betale en andel af beløbet. Så vil du skulle betale renter af det beløb, du overfører til den efterfølgende måned. Du behøver ikke følge en fast betalingsplan, men kan beslutte dig for, hvor meget eller lidt du vil betale hver måned. Du bestemmer naturligvis selv, om du ønsker at betale med indbetalingskort eller tilmelde din regning til Betalingsservice.

Hvordan kan jeg følge mit forbrug?

Du har flere forskellige muligheder for at følge dit forbrug på vores kreditkort. Du kan logge på Netbank med dit NemID, som du kender det fra din bank. I netbanken kan du se dine regninger og overførsler. Desuden kan du søge om kreditforhøjelse eller skrive til vores kundeservice over en sikker, krypteret forbindelse. Du kan også ringe til os i tidsrummet 9 til 16 på alle hverdage og tale med en af vores medarbejdere, der kan give dig detaljerede oplysninger om forbruget på dit kort.

Sikkerhed

Hvor sikkert er et kreditkort?

Kreditkort er en af de sikreste betalingsformer, både i forretninger og på internettet. Hvis dine kortoplysninger falder i de forkerte hænder og bliver misbrugt, går det ikke ud over dig. Du skal blot gøre os opmærksom på problemet, og EnterCard bærer tabet. Det samme gælder, hvis du ikke får en vare eller tjeneste, du har betalt for fx på internettet, eller hvis firmaet du har handlet med går konkurs. Med et kreditkort fra EnterCard kan du handle sikkert på internettet uden at afsløre kortoplysningerne knyttet til din bankkonto. Desuden er EnterCard Danmark understøttet af systemet MasterCard® SecureCodeTM, der gør handel på internettet endnu sikrere.

Hvem kan få oplysninger om mit kort eller forbrugslån?

Kun du kan få oplysninger om dit kort, medmindre du vælger at give en skriftlig fuldmagt til en anden – for eksempel din ægtefælle eller bankrådgiver. Den eneste undtagelse er, at vi automatisk oplyser dine renteudgifter til Skat sammen med det udestående beløb på kortet den 31. december hvert år. Disse oplysninger kan du se på selvangivelsen i din skattemappe på skat.dk, når du skal ind og godkende dine oplysninger i forbindelse med årsopgørelsen. På den måde er du sikker på altid at få det korrekte skattefradrag for eventuelle renter, du har betalt i det forgangne år.

Indsigelse

Hvad er tidsfristen for at gøre indsigelse?

Det er vigtigt at reagere hurtigst muligt, hvis man ønsker at gøre indsigelse vedrørende transaktioner på kortet.

Tilbageføring forudsætter, at kortholder fremsætter kravet om tilbageføring så snart kortholder er blevet eller burde være blevet bekendt med forholdet.

Hvad gør jeg, hvis jeg har købt noget, men ønsker at gøre indsigelse?

Du skal altid kontakte sælgeren først for at give ham mulighed for evt. at erstatte den vare, du har bestilt, eller korrigere/tilbageføre beløbet. Det går ofte hurtigere, og det er også et krav for, at vi kan hjælpe dig videre, hvis ikke sagen bliver løst.

Hvis ikke du kan løse sagen sammen med sælger, kan du følge indsigelsesprocessen.

Hvad gør jeg, når det samme sted hæver et beløb hver måned?

Hvis et sted trækker et beløb fra kortet hver måned, er der ofte tale om et abonnement, som er blevet oprettet i købsøjeblikket. Det er vigtigt at læse de betingelser man accepterer ved køb på nettet. Ønsker du ikke at fortsætte abonnementet, skal det opsiges. Tjek den mail du fik i forbindelse med den første hævning, eller søg efter sælgeren på nettet og kontakt dem for at opsige abonnementet.

Hvis beløbet fortsat bliver hævet, efter at du har opsagt abonnementet, kan vi hjælpe dig med at gøre indsigelse.

Flere spørgsmål?

Hvordan kan jeg kontakte jer?

Hvis du har spørgsmål til et eksisterende kort eller ønsker information før du søger om et kort, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice. Hvis det haster eller dit spørgsmål er kompliceret, anbefaler vi at du ringer til os, da dette giver os mulighed for at give dig den bedste service. Hvis du ikke har mulighed for at ringe indenfor vores åbningstid, er du naturligvis velkommen til at skrive til os via vores kontaktformular eller gennem netbanken.