​Nye regler åbner markedet for betalinger

Publisert december 7, 2017

I øjeblikket er der store ændringer på vej på det skandinaviske marked for betalingsløsninger. To store regelopdateringer giver mulighed for både nuværende og nye aktører.

Ændringerne medfører nye muligheder for, at EnterCard kan leve op til virksomhedens motto om innovativt arbejde – at være der, hvor kunden er.

De nye regler betyder, at tredjepartsvirksomheder, forudsat at kunderne godkender det på forhånd, kan få adgang til forbrugerdata og lancere tjenester, der tidligere kun har været tilgængelige for banker eller finanstjenester, hvor forbrugeren allerede er kunde.

Ændringerne medfører nye muligheder for, at EnterCard kan leve op til virksomhedens motto om innovativt arbejde – at være der, hvor kunden er.

”Ændringerne gør også, at flere aktører kan tilbyde banktjenester. Samtidig bliver konkurrencen hårdere i vores branche, og det bliver endnu vigtigere at levere relevante værdier til kunderne,” siger Freddy Syversen, koncernchef i EnterCard Group.

EnterCards vision er altid at arbejde agilt og tage nye innovationer til sig, som er relevante for kunderne. Virksomheden var eksempelvis den første udsteder af kreditkort i Europa, der tilbød logon med fingeraftryk i deres apps. EnterCard er også en af Samsung Pays første samarbejdspartnere i Sverige.

”PSD2 giver os store muligheder for at udvikle unikke tjenester, som letter kundens hverdag, sammen med nye typer af samarbejdspartnere. Her kan vi bruge vores specialkompetencer inden for kreditgivning,” siger Freddy Syversen.

Den moderne, digitale verden stiller krav til tjenesteleverandørernes håndtering af sikkerhedsspørgsmål. Her har EnterCard arbejdet proaktivt med at knytte tunge kompetencer til virksomheden:

”Vi har en utrolig kompetent arbejdsstyrke, hvor vores medarbejdere har over 40 forskellige nationaliteter. Sikkerhed er et af de områder, vi har prioriteret. I en verden, hvor alle betalinger i princippet er digitale, er risikobilledet større. Derfor har vi udviklet et avanceret og fremragende antibedragerisystem,” siger Freddy Syversen.

Det her går hånd i hånd med de strenge sikkerhedskrav, der angives i PSD2, blandt andet vedrørende brugerautentifikation. I forbindelse med de nye regler flytter en højere grad af betalingerne formentlig ind i vores mobiltelefoner, som blandt andet tilbyder biometrisk autentifikation.

”Med de nye muligheder, der åbnes for nu, opfordrer EU til innovative og tekniske løsninger til gavn for kunden. De virksomheder, der kan tilpasse sig, får nye markedsandele,” siger Freddy Syversen