Afklaring for 100.000 CoopPlus MasterCard kunder

Publisert June 28, 2013

Entercard Danmark har været til møde hos Forbrugerombudsmanden sammen med Coop A/S og Coop Bank A/S med henblik på at afklare, hvad der skal ske med CoopPlus MasterCard kunderne, når samarbejdet mellem Coop A/S og Entercard Danmark afsluttes. Og for at få Forbrugerombudsmandens udtalelse i forhold til lovligheden af Entercards udsendelse af re:member MasterCard i forbindelse med afslutningen af samarbejdet med Coop A/S.

På mødet slog forbrugerombudsmanden fast, at Entercards konvertering af kunderne til Entercards re:member MasterCard er korrekt i henhold til loven om betalingstjenester.

– Vi sætter pris på Forbrugerombudsmandens afklaring i sagen. Det betyder, at vi vil fortsætte vores arbejde med at tilbyde kunderne gode produkter og services. Og at de 100.000 CoopPlus MasterCard kunder vil fortsætte som kunder hos Entercard, indtil de selv vælger, om de ønsker at ophøre med at have kreditkort hos os, udtaler administrerende direktør i Entercard Danmark, Lene Groth.

I forbindelse med den forestående udskiftning af kundernes CoopPlus MasterCard til et re:member Mastercard, har Coop klaget til Forbrugerombudsmanden og beskyldt Entercard for at bryde loven om betalingstjenester (§ 60, stk. 2) Entercard har også klaget til Forbrugerombudsmanden over, at Coop A/S og Coop Bank A/S har misinformeret og vildledt kunderne ved at sige, at CoopPlus MasterCard kunderne er Coops kunder og ikke Entercards.

Forbrugerombudsmanden udtalte, at Entercards forestående konvertering er en helt lovlig udskiftning af CoopPlus MasterCard med et andet betalingskort jf. lov om betalingstjenester, og at beskyldningerne fra Coop A/S og Coop Bank A/S derfor er grundløse.

Forbrugerombudsmanden ville ikke tage stilling til, hvorvidt Coop A/S og Coop Bank A/S havde misinformeret og vildledt kunderne, da Forbrugerombudsmandens mener at parter selv skal udrede dette, og udtalte, at Entercard kan forfølge dette spørgsmål i en retssag, hvis man mener, der er grundlag for det.

– Vi vil vurdere om der er grundlag for at foretage retslige skridt, siger Lene Groth.