Phishing via e-mail

Der er flere typer af svindel via e-mail, såkaldt phishing. Vi opfordre vores kunder til at være opmærksomme på disse typer af svindel. Der er hovedsageligt to typer af phishing, som du kan blive udsat for. Alternativ et er hvor e-mailen er designet til at ligne en mail fra en legitim virksomhed eller organisations men fra en flask afsender.

En falsk e-mail kan se sådan ud:

 

Mailen har til hensigt at snyde dig til at give din personlige eller økonomiske information, for eksempel brugernavn og password, personnummer, kreditkortnummer eller bankkontonummer som senere kan bruges til svindel. Hvis du har oplyst dine personlige oplysninger, så skal du ringe til os hurtigst muligt på telefon 73 89 77 97.

Alternativ to er en mail, der indeholder et fristende tilbud og et link til en virksomhed. Når du klikker på linket, installeres et program uden at du bemærker det, en såkaldt Trojan. Programmet som køres på oplysningerne (uden at du bemærker det) samler personlig information ind såsom brugernavn og password til banktjenester, og sender det videre.

Sociale netværk

På sociale netværk tager vi ofte for givet, at det er vores venner vi snakker med, men er vi uheldige, så kan det være en helt anden. Det er ikke usædvanligt, at personer får sine kontoer på sociale medier hacket, og at svindleren senere forsøger at snyde deres venner, så de kan logge ind hos dem. Hvis nogen af dine venner spørger om dit password eller kontonummer, så er sandsynligheden stor for, at det ikke er din ven som stiller dig spørgsmålet.